IMG_5781今週水曜、新代田FEVERにて、ギターを弾いているLuminous Orangeの次のライヴがあります。LOOPRIDERさんのレコ発企画です。たまたまこの前ツバメスタジオで録音しているときに、LOOPRIDERの名前が出て、色々ここ数年の新譜を聴いてみていたところでした。どの作品も世界観が違うもので、今回のUmiも先程Edit版をSoundcloudで聴いてみたんですがこれまた別の世界の音楽みたいでした。EP版は1曲25分のようで、これをSpecial Setで聴けるんじゃないかと楽しみにしています。
Next show coming up for Luminous Orange (which I play the guitar for) is next Wednesday at Shindaita Fever, for the Looprider release party. When we were recording at Tsubame Studio, their band name was mentioned in the conversation, and I was just checking their new releases in the past 3 years. It seems that the new release is a 25 minute song, and I am hoping to see it live as special “Umi” set.

2017.3.29 (WED)
新代田 FEVER
LOOPRIDER PRESENTS POP SABBATH VOL. 5 -“UMI” RELEASE PARTY-
OPEN: 19:00 / START: 19:30
ADV: 2,000 YEN + 1 DRINK / DOOR: 2,500 YEN + 1 DRINK
LOOPRIDER (SPECIAL “UMI” SET) / MOJA / LUMINOUS ORANGE

Tickets: http://www5a.biglobe.ne.jp/~luminous/

-k

 

 

IMG_6226_filter2017年1月30日生楽器は最後のパートである加藤ギター録音。今回の作品はほとんど予定が合わず、基本的には柳川・角本・遠藤の3人で曲を作って、プリプロ段階まで録音して、それに加藤にギターを乗せてもらう形で作っていました。そんなこともあり、弾いていたフレーズの思い出し作業→録音作業を繰り返す形で今回のレコーディングを行っています。ほとんど決まってない部分もあったりして、そこはその場でアレンジしてアドリブで乗せたりすることもしばしば。それはそれで良い影響を与えるものもあり、面白いトラックが録れました。君島さんのマイキングで面白かったのがプラス(+)みたいな垂直の配置でアンプを狙って録る手法。結構アンプからも距離がある所に配置してあって、最終的には異相を混ぜたりなんやかんや色々やりながら面白くて迫力のある音に。UltraharmonizerのHeaven I Know 91という時代を感じさせる最高なネーミングのプリセット、素敵でした。あとは歌2曲と、シンセの録音のみ。3月に続きます。

そして、このレコーディングの後、加藤と話し合い、この日をもって加藤のコーカス脱退が決まりました。
理由を端的に言えば、彼は今、音楽ではなく、別の活動をやっていきたいという心境にあり、結果として生活の中でバンドをやる時間を取ることができなくなってしまった、といったところです。
突然の残念なお知らせで申し訳ないですが、メンバー脱退のことやコーカスの今後のことについては、また別の日に改めて書こうと思います。うん、本当に残念。

On Jan. 30th we did our guitar session with Tatsuro. Most of the songs from this session was made by BJ, Taisuke, and me, just 3 of us. After we started to do some pre-production recordings, we had Tatsuro overdub additional guitar to the tracks. So the 2 recording days for his guitar was about recollecting the phrases he had played, and record it before we forget it again. Some of the parts were not actually fixed, so we had some ad-lib plays, which was actually really good. Microphone setup by Kimijima-san was cool seeing it set like a plus (+) sign, with a distance from the speaker. He did some cool techniques with balancing, phase invert, etc with those microphones, DI, and the guitar sounded dynamic and great. We loved the name of the preset Ultraharmonizer had called Heaven I Know 91. We have 2 more vocal recordings and synthesizer tracking. It will be continued in March.

After this day’s session, Tatsuro is leaving the band.
He now have something other than music that he would like to do, and it is difficult for him to make time for doing music.
I will be posting another post about this.

-k

 

day8_topギター録り翌日1月24日にベース残り3曲と、歌も3曲。今回は前回のベース録音で使わなかったRoyal Bigpower Bassman(魔改造済み)も使いました(アルバムの一番長い曲で使用)。PearlのOctaverがまたしても便利で、Lowをさらに足して存在感を増したり。なんとなくそういう低音の稼ぎ方ってやっちゃダメなのかななんて思ってたんだけれども、もちろんそんなことなくて、面白くなって存在感が出るならそれでいいじゃないか、という考え方。順調に3曲録り終わり、ちょっと歌も進めようということで3曲録りました。下の写真で一番最後に乗っている、ヘッドフォンの片耳だけをぶら下げたようなものは、イギリスの国営放送局BBCが開発したマイク(調べたらCOLES 4038とリボンマイクらしい)。とっても柔らかい耳あたりの良い音で、ラジオで語りかけるMCの声のように録れました。これはアルバム1曲目を予定している曲で使用しました。さて、ベースは完パケ、歌も残す所2曲。つぎは加藤ギター録音(残5曲)に続きます。

Next day after I did guitar session, we had bass tracking for the rest of the songs (3 more) and did 3 vocal recordings. Royal Bigpower Bassman (MOD) tube amp head (which no-one should actually know so much about) that we didn’t use in the previous session sounded beautifully, and was used for the longest song in the album. Used Pearl Octave to gain some more subs, and the 3 song tracking ended quickly. Since we had a bit more time, we continued with vocal recording for 3 songs. The microphone shown last below, which looks like a black headphone hanging, is a ribbon mic that was developed by BBC. It was used to track the opening song of this album and sounded really nice and soft. Just like an MC talking gently in the radio. Bass tracking completed, 2 more for the vocals and next session will be with Tatsuro recording the guitar on 5 songs.


-k

 
Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.